Traditioneel word je elk jaar om de oren geslagen met IT-voorspellingen. Alleen vorig jaar bleef het opvallend stil. Niemand had een pandemie voorspeld voor 2020, en toch heeft het Covid 19-virus dat hele jaar beheerst. Covid heeft ons wat voorzichtiger gemaakt. Maar nu de grootste coronagolven achter ons lijken en we weer evolueren naar ‘business as usual’, wagen we ons weer aan enkele voorspellingen. Onze Competence Manager Kevin DeRudder legt de trends die hij ziet graag bloot.
Trend 1: No code revolution= software zonder code te schrijven
Cloud computing heeft voor een ware revolutie gezorgd, zowel binnen als buiten de technologische sector. Start-ups met een geweldig idee kunnen vanaf dag één gebruikmaken van oneindig veel rekenkracht en opslagruimte zonder ook maar één server te moeten kopen. Dat heeft geweldige succesverhalen opgeleverd. Tenminste als je kan beschikken over de juiste programmeurs om die ideeën in code om te zetten.
Kant-en-klaar programmeermachine of code op maat?
Maar wat als je nauwelijks of geen code nodig hebt? Wat als je een omgeving voorgeschoteld krijgt die jouw businessideeën omzet in software zonder dat jij hiervoor ook maar één letter code moet (laten) schrijven? Het antwoord hierop zouden we het komende jaar wel eens kunnen krijgen. Want no code krijgt meer en meer aandacht. Vooral het platform van Microsoft om een interface te maken die jou programma’s laat bouwen in plaats van developers houden we nauwlettend in de gaten.
Betekent dit het einde van de developer? Integendeel. Ten eerste: als deze interface erin slaagt om met een minimum aan input honderden lijnen code overbodig te maken, dan kan een developer hier wellicht ook baat bij hebben. Ten tweede: deze kant-en-klaar programmeermachine zal enkel werken voor standaardoplossingen in standaardomgevingen. Voor unieke bedrijfsomgevingen en -processen zal nog steeds code op maat nodig zijn.
De rol van de developer
Kevin DeRudder, Competence Manager: “Ik vergelijk het graag met wanneer je een blessure hebt opgelopen tijdens het joggen, een voorbeeld dat ik helaas uit ervaring kan geven. Wil je na je blessure opnieuw beginnen lopen, kan je ofwel naar de sportwinkel gaan voor een corrigerende loopschoen, ofwel ga je langs de podoloog. De ‘no code’ oplossing kan je zien als de schoen van de sportwinkel: niet op maat gemaakt, maar je bent er wel mee geholpen. Ga je langs de podoloog dan krijg je een unieke, op maat gemaakte oplossing die enkel voor jou is ontwikkeld.”
Wat is de taak van de developer en IT-bedrijven in dit verhaal? Aandachtig luisteren naar de noden van de klant en dan kijken of er een ‘no code’ oplossing bestaat voor deze specifieke behoefte. Zo ja, dan is de klant snel geholpen. Zo neen, dan wordt een oplossing op maat gebouwd.
Wil je je verder verdiepen in het no code verhaal? Schrijf je snel in voor onze E-talk op 24 maart van 12u tot 13u!
Trend 2: Thuiswerk is een blijver (en een nieuwe niche)
Thuiswerken is ondertussen het nieuwe normaal. Het heeft dan ook heel wat voordelen, maar – zoals iedereen heeft ondervonden – ook nadelen. Het is dus zaak om in de toekomst het beste van beide werelden, kantoor en thuiswerk, te blijven combineren.
Videoconferenties met Teams, Zoom en andere tools hebben hun nut bewezen. Maar videovergaderen is vermoeiend en het is moeilijk om betrokken te blijven. Een reden te meer dat we blij zijn om weer naar kantoor te mogen, ook al is het maar voor een aantal dagen per week: ‘nothing beats the real thing, right?’.
Toch zijn heel wat IT-bedrijven hard aan het werk om ook de digitale communicatie realistischer te maken. Ericsson bijvoorbeeld geeft zijn medewerkers VR headsets mee naar huis, zodat ze de kantoorervaring thuis nog beter kunnen simuleren. En dat kan heel ver gaan. Ericsson voorspelt dat tegen 2030 ook voelen, ruiken en proeven deel zullen uitmaken van onze digitale ervaring.
De ‘Phytigal’ ervaring: aanwezig in digitale ruimtes
Ook Mark Zuckerberg is ervan overtuigd dat de fysieke en de digitale wereld steeds meer in elkaar zullen overvloeien. Vaak wordt dit de ‘phygital’-ervaring genoemd, maar Zuckerberg doopt het tot ‘metaverse’, een term die hij ontleent aan het science-fiction boek Snow Crash van Neil Stephenson en die hij omschrijft als ‘een virtuele omgeving waar je aanwezig kan zijn met mensen in digitale ruimtes. Een belichaamd internet waar je binnenin bent eerder dan dat je er gewoon naar kijkt.’
Toekomstmuziek, dat wel, maar ik ben er wel van overtuigd dat we ook volgend jaar al initiatieven zullen zien opduiken die onze fysieke en digitale werelden net iets dichter bij elkaar brengen. Zo wordt de hybride werkervaring (deels kantoor, deels thuiswerk) weer net iets makkelijker te realiseren. Al zullen veel bedrijven hierbij toch best wel wat opleidingen en IT-consultancy kunnen gebruiken.
Trend 3: Data driven customer experience die ons het leven makkelijker maakt
Ook de consument in ons gaat een rooskleurige toekomst tegemoet. Het komende jaar mogen we een stevige groei verwachten van technologieën die het winkelen een stuk eenvoudiger en aangenamer zullen maken. De Amazon Go supermarkt is hier een mooi voorbeeld van: je stapt de winkel binnen, neemt wat je nodig hebt en verlaat de winkel zonder aan de kassa te passeren. De technologie, die ook gebruikt wordt bij zelfrijdende auto’s, analyseert namelijk de bewegingen van klanten en kan zo bepalen welke producten consumenten in hun winkelmandje leggen en welke ze eventueel terug in de rekken leggen. Ook Aldi en andere supermarktketens zijn de kassaloze winkels volop aan het uittesten.
Initiatieven die de klant- en winkelervaring verbeteren, staan of vallen met het juiste gebruik van data. En die data en Artificial Intelligence kunnen ons leven ingrijpend veranderen. Wist je dat er zelfs ‘smart toilets’ bestaan die uit je stoelgang kunnen analyseren of je last hebt van een infectie? Deze ‘data driven customer experience’ heb je echter niet op één dag gebouwd. In dit artikel van McKinsey krijg je al een idee van de obstakels en vereisten om op basis van data het klantgedrag te voorspellen en daarop in te spelen. Inspanningen die wel de moeite waard zijn. Want winkels en organisaties kunnen op die manier niet enkel het leven van hun klanten makkelijker maken, ze beschikken ook over een schat aan gegevens om hun eigen bedrijfsvoering te verbeteren.
Data met verschillende doelen
Een kassaloze winkel, dat betekent ergernissen wegnemen voor de klant maar ook een stevige besparing voor de eigenaar. Zie maar hoe een selfscankassa met de juiste data het verschil kan maken. De zelfscankassa Albert Heijn voert namelijk enkel controles uit bij ‘verdachte’ aankopen. Denk aan een combinatie van producten die niet vaak samen worden gekocht zoals pizza en wasmiddel. Terwijl pizza en bier dan weer erg vaak samen worden gekocht. Maar ook je eigen winkelgedrag kan soms verdacht overkomen. Koop je op zaterdag altijd voor ongeveer honderd euro aan waren en die ene zaterdag voor slechts twintig euro dan kan het systeem dit als verdacht bestempelen. Of koop je altijd Cola Light en dan ineens Cherry Coke, dan kan dat ook een aanleiding zijn voor controle. Zo worden de controles tot een aanvaardbaar aantal beperkt en is de pakkans toch relatief hoog.
Bedrijven zetten dus niet enkel in op data om inzichten over consumenten te verwerven en om de klantervaring te verbeteren, maar ook om hun eigen efficiëntie en bedrijfsresultaat te verhogen. Een win-win waar je moeilijk nee tegen kan zeggen.
Verdiep jij je graag in de opkomst van low code en no code? Onze Competence Manager Kevin DeRudder geeft op donderdag 24 maart een online talk over no code. Schrijf je snel in en krijg een antwoord op jouw vragen.
Schrijf je in voor onze E-Talk over low code op 24 maart 2022