In onze reeks ‘Maak van thuiswerken een eigen recept’ nodigt jobcoach Chris Minne je uit om voor jezelf te onderzoeken wat voor jou de beste vorm van thuiswerken is. In plaats van tips te geven, dagen we je uit om zelf te experimenteren en te reflecteren. De vraag van deze week: hoe voed en doseer jij jouw behoefte aan sociale interacties?
Hoe ervaar jij het gebrek aan intense en variërende sociale interacties? Ben je tevreden met meer rust en minder prikkels of merk je een sociale honger die moeilijk te verzadigen is? Sociale prikkels voeden nu eenmaal ons mentaal welzijn. Op het werk kleuren de sociale relaties onze werkbeleving. Het thuiswerken creëert afstand en vergrijst de beleving van deze werkrelaties tot een zwart-wit gebeuren. Je beleeft dit trouwens ook in onlinemeetings. Die blijken voor 80% taakgericht te verlopen. De uitwisseling beperkt zich niet alleen strikter in de tijd maar ook meer tot inhoud en de broodnodige agendapunten. De boodschappen focussen hoofdzakelijk op feiten en geven veel minder ruimte (dan in face-to-face meetings) aan de emotionele en de relationele aspecten. Zo wordt thuiswerken ook letterlijk afstandswerk.
1. Maar let op, dit hoeft niet noodzakelijk zo voor iedereen te zijn! Is wat jij tijdens de coronacrisis aan sociale interactie krijgt voor jou voldoende: fine, enjoy your stay!
2. Ervaar je een tekort? Ga hier dan proactief mee om. Neem zelf het initiatief om collega’s te contacteren. Wonen ze in de buurt? Spreek dan regelmatig af om al wandelend bij te praten. Zijn ze te ver af? Meet face-to-face in via Zoom, Skype, Teams, WhatsApp…en geef elkaar praatruimte en luistertijd. Werkt het? Vermenigvuldig het aantal gesprekken waarvan je opkikkert en bedenk goed dat je vaak ook de behoefte van een andere beantwoordt.
Wanneer we werken op afstand daalt mogelijk ook de duidelijkheid van wat anderen van ons verwachten. Blijf zoveel mogelijk samenwerken en communiceren zoals je dat ook op kantoor zou doen. Met welke collega’s heb je niet meteen de neiging om spontaan veel te communiceren? Laat die communicatie dan niet aan het toeval over en onderhoud ook met deze personen voldoende contact om misverstanden te vermijden.